Ložiska klikové hřídele   Oprava klikového hřídele   Smutná praxe   Vačka   Ojnice   Výbrusy válců

Smutná praxe

Nejsem oprávněn posuzovat, jak mnozí soukromí automechanici přišli k živnostenským listům, umožňujícím jim legálně "opravovat" tak sofistikované výrobky, jakými jsou současné automobily. Skutečností však je, že kdybychom např. odstranili značky pro správné nastavení ventilového rozvodu motoru, dvě třetiny z těchto opravářů by nikdy žádný motor správně nesložili. Důsledkem nedostatečné kvalifikace opravářů jsou pozdější závady, ke kterým se opravář nechce znát.Stále častěji se setkávám se svérázným způsobem oprav v některých značkových servisech. Pro snadnější vysvětlení tohoto jevu uvedu fiktivní, nicméně reálný příklad tohoto nešvaru.

Předpokládejme, že vlastníte dražší model automobilu a z nějakého důvodu dojde k poruše ojničního ložiska. Vozidlo dopravíte do značkového servisu a oprávněně očekáváte, že Vám vozidlo řádně opraví. Máte-li štěstí, může to tak dopadnout. Často však oprava proběhne jinak.Servis někdy postupuje tak, že namísto standardní opravy, která předpokládá náhradu všech vadných dílů díly novými, začne díly opravovat. Ale ne sám. Nemá na to ani zařízení, ani znalosti. A tak opravu svěří třetí osobě. Ta zjistí, že klikový hřídel má klikový čep opotřebený do té míry, že již na trhu není vhodné výbrusové ložisko a proto klikový hřídel postoupí k nanesení žárového nástřiku čtvrté osobě. Zde je nutné uvést dvě důležité okolnosti. Především tu, že žádný výrobce automobilů ani motorů na této planetě žárové nástřiky pro opravu klikových hřídelů nepovolil a také to, že se tato štafetová oprava děje bez souhlasu majitele.Po žárovém nástřiku se klikový čep obrousí na původní rozměr, motor se složí a na malér je zaděláno.Účet za takto opravený motor je příznivý, všichni dobře vydělali a značkový servis účtuje zákazníkovi standardní opravu. Takto provedená oprava však obvykle nemá dlouhé trvání a všichni zúčastnění se zase brzy uvidí.