Ložiska klikové hřídele   Oprava klikového hřídele   Smutná praxe   Vačka   Ojnice   Výbrusy válců

Oprava klikového křídele

Klikové hřídele jsou vyráběny z legovaných ocelí s povrchově tvrzenými čepy. Jde obvykle o zápustkové výkovky, které jsou pevné a houževnaté. Mají však i některé nepříjemné vlastnosti. Při zadření ložiska se prohýbají a vlivem tepla vzniklého při zadírání ztrácí čep původní mechanické vlastnosti, zejména tvrdost. Z uvedených důvodů se opravy klikových hřídelů nedoporučují, a proto také výrobce nedodává výbrusová ložiska. Jelikož však nový klikový hřídel s novými ojnicemi představuje nemalou položku, hledá se způsob, jak opravu přece jen provést. Za jistých okolností je odborná oprava možná.

Klikový hřídel je nutno především vyrovnat tak, aby házivost při jeho upnutí do hrotů v žádném místě jeho délky nepřevyšovala 0,01 mm. Pak je nutno defektoskopickými metodami ověřit, že klikový hřídel nemá trhliny. Jen hřídele rovné a bez trhlin je možno renovovat. Renovaci je možno provést dvěma způsoby. Po obroušení zadřeného čepu buď vyrobíme silnější nestandardní ložisko, nebo musíme zadřený čep vrátit na původní rozměr a použít standardní ložisko. V obou případech je nutno zajistit, aby čepu byla vrácena původní tvrdost. Dále je nutno mít na zřeteli, že obroušení čepu je limitováno minimálním rozměrem. Původní průměr čepu byl 30 mm. Po přebroušení má čep průměr 29 mm. Zdánlivě to není velký rozdíl. Ohybové napětí v čepu je však závislé na třetí mocnině jeho průměru. To v praxi znamená, že únosnost opraveného čepu už není 100%, ale pouze 90%, (29/30)3. A to i v případě vrácení čepu na původní rozměr nástřikem.  Jen málokdy zůstává po zadření ojničního čepu ojnice nepoškozená. Poškození nemusí být na první pohled patrné a je třeba ojniční otvory pečlivě proměřit. Otvor pro uložení ložiska musí mít rozměr určený výrobcem a jeho ovalita nesmí překročit 0,005 mm. Dále je nutno zkontrolovat vyuhlování ojnic. Osy otvoru pro pístní čep a klikový čep (ojniční) musí být rovnoběžné a to do 0,02 mm na délce 100 mm. Není-li tato podmínka splněna, dříve či později dojde k poškození motoru.